Z4 Motorkontrolleuchte und Fehler 2A82 und 2A98

hiho

macht Rennlizenz
Registriert
15 Oktober 2014
Ort
Elsarn im Strassertal
Wagen
BMW Z4 G29 M40i
Hallo zusammen,

neulich bei meinem ZZZZ .... gestartet, Motorkontrolleuchte bleibt an - Fehler ausgelesen, abgelegt waren 2A82 Vanos Magnetventil Einlass Nockenwelle - Mechanisches Klemmen und 2A98 Synchronisation Nockenwelle zur Kurbelwelle - Wert außer Bereich. Ich nehme mal stark an, dass beide einen kausalen Zusammenhang haben.... Beim fahren kenn ich keinen Unterschied, bzw ist für mich nichts fühlbar.

Ich hab mich ein bisschen eingelesen, und das VANOS-Zeugs scheint ja generell fehleranfällig zu sein. Als mechanischer Grobmotoriker denke ich mal nicht, dass ich da selbst was machen kann oder? Wird hier am ehernsten die VANOS-Einheit einen Knall haben?

Cheers,

Georg
 
Hallo zusammen,

neulich bei meinem ZZZZ .... gestartet, Motorkontrolleuchte bleibt an - Fehler ausgelesen, abgelegt waren 2A82 Vanos Magnetventil Einlass Nockenwelle - Mechanisches Klemmen und 2A98 Synchronisation Nockenwelle zur Kurbelwelle - Wert außer Bereich. Ich nehme mal stark an, dass beide einen kausalen Zusammenhang haben.... Beim fahren kenn ich keinen Unterschied, bzw ist für mich nichts fühlbar.

Ich hab mich ein bisschen eingelesen, und das VANOS-Zeugs scheint ja generell fehleranfällig zu sein. Als mechanischer Grobmotoriker denke ich mal nicht, dass ich da selbst was machen kann oder? Wird hier am ehernsten die VANOS-Einheit einen Knall haben?

Cheers,

Georg
Bleib cool, den selben Fehler hatte ich auch an meinem 3.0si. Beim Freundlichen totale Unfähigkeit : Diagnosen vom kaputten Steuergerät über gelängte Steuerkette, mehrere Tausend Euro usw....gekauft habe ich ein Magnetventil für 90 Euro und habe es selbst repariert....seit über einem Jahr trat der Fehler nicht mehr auf, alles i.O. Selbst mit linken Händen geht das, ist ne 10er Sechskantschraube und ein Stecker. Das Magnetventil steuert den Ölfluss und verstellt einlassseitig die Nockenwelle (Vanos). Bei mir war der Vorgänger faul beim Ölwechsel und hat Billigstöl verwendet. Nach dem Ölwechsel mit Mobil 1 und dem Tausch des Ventils war alles gut.
 
Zuletzt bearbeitet:
Danke Zetti-Rolf! Würdest Du auch einen kausalen Zusammenhang sehen (da die VANOS-Einheit ja die Nockenwelle stellt) zwischen den beiden Fehlern? Das Magnetventil selbst tauschen würd ich mir auch grad noch zutrauen (gemeinsam mit einem Freund, der KFZ-Meister ist)....
 
Danke Zetti-Rolf! Würdest Du auch einen kausalen Zusammenhang sehen (da die VANOS-Einheit ja die Nockenwelle stellt) zwischen den beiden Fehlern? Das Magnetventil selbst tauschen würd ich mir auch grad noch zutrauen (gemeinsam mit einem Freund, der KFZ-Meister ist)....

ja, ich poste hier später meinen Fehlerspeicherausdruck...dann kannst Du es vergleichen. am Anfang vom Video stehen auch die Fehlercodes und was von "jammed"....also blockiert oder schwergängig. Hier ein video vom tausch :
 
Hallo,

Ich hätte eine Frage an die Leute die schonmal die Magnetventile bearbeitet haben z.b Zetti Rolf.

Ich möchte meine beiden Magnetventile demnächst selber reinigen und habe mir daraufhin mal angeschaut wie ich das am besten mache.
Scheint sehr einfach zu sein, allerdings ist ja im Z4 net soviel Platz wie im obigen Video, wollte deswegen Fragen ob ihr erst die Motorabdeckung + die Abdeckung vor dem Motor abgebaut habt um besser an die Magnetventile ranzukommen, oder ihr aber einfach die Teile mit so wenig Platz getauscht habt.
In anderen Worten, ne kleine Anleitung wäre sehr hilfreich speziell fürn Z4.

Ich wollte die Teile dann in Waschbenzin reinigen seht ihr damit ein Problem? :D

11367585425 das sollten die richtigen Magnetventile sein @hiho
 
Ja das wär nett! Dann vergleich ich das und bestellt das Teil.... und ja, die Fehlercodes aus dem Video decken sich mit dem was ich sehe!

EDIT: Ich denke, ich brauche dieses hier http://de.bmwfans.info/parts-catalog/11367585425/ und Dichtungen dazu - http://de.bmwfans.info/parts-catalog/11367548459/ - passt das so?

So sah es bei mir aus...hatte aber noch einen Ausdruck mit dem "Klemmen", den finde ich grad nicht. Bei mir ist noch das Ventil auf der Auslassseite betroffen gewesen.
image.jpg
 
Danke @Zetti-Rolf und @Benster. Teile gehen am Montag in die Bestellung.

Wir hatten genau dieses Thema vor einer Woche hier. So langsam kommt das fast 1x im Monat.
Das Magnetventil ohne Dichtung bestellen, die ist schon mit dabei.

Dann lasst uns das doch für die "Nachwelt" in FAQ als typischen Fehler aufnehmen. Wollen wir?

Georg
 
So, heute wars soweit.... bewaffnet mit 2 neuen Magnetventilen (hab gleich Einlass- und Auslassseite getauscht, von BMW Langer, die günstigsten die ich gefunden habe), 7 Liter mobil 1 0-w40 und neuem Ölfilter gings dem ZZZZ an den Kragen. Die Magnetventile sind doch etwas schwer zugänglich meiner Meinung nach, aber nach einer halben Stunde waren auch die beiden getauscht. Mittels INPA Fehlerspeicher zurückgesetzt und die VANOS-Adaptionswerte gelöscht.

Erster Eindruck - besserer Zug zwischen 1000-2500rpm, ob die Fehler wieder kommen oder verschwunden bleiben werd ich in 2-3 Wochen wissen.

Danke für die tolle Unterstützung hier, ich werde weiter berichten.

Cheers,
Georg
 
Hello every one,

My apologies to bring back to the top an old topic but search function showed up this one...
I am french (that's why I talking to you in english) and I am really struggling with these two falt codes since 2 months. I cannot drive my Z4 E85 2,5si because it is really rough with loss power and I don't want to damage anything.

2 months ago, after fuel filling (I don't know if it is linked, so I give you all inputs), check engine light poped, and problems started:
soon after when starting the car I had a really bad noise (video here below)
Idle is correct no rough idle
when I start driving, first meter is ok, then between 1000 and 2000 rpm loss of power, and when I pull over, engine stop.
I have 2 fault codes 2A82 and 2a98

here is the video of the noise when I start the engine. This noise is not systematic, sometimes we don't here that noise.

Parts that I already replaced by new parts:
- engine rocket cover gasket
- oil filter and oil filter cap
- both vanos solenoids
- both check valves
- VVT electrical motor
- VVT position sensor

I checked today the condition of the disa valve (air filter side, not the one on the engine side), clearence is ok, I cannot move it with my hand.
Also tonight, when I light the car without starting the engine, I can here a tik tik like a clock on the engine bay as long as car is lighted up. Don't know if it is normal at all... maybe it is.

Do you have any idea of the real problem here?
Could it be (please, I hope not) the Camshaft Bearing Ledge failure?
Does a bad DISA can raise this type of code?

I am really desperate right now, I hop to find a answer here thanks to you..
 
Hello every one,

My apologies to bring back to the top an old topic but search function showed up this one...
I am french (that's why I talking to you in english) and I am really struggling with these two falt codes since 2 months. I cannot drive my Z4 E85 2,5si because it is really rough with loss power and I don't want to damage anything.

2 months ago, after fuel filling (I don't know if it is linked, so I give you all inputs), check engine light poped, and problems started:
soon after when starting the car I had a really bad noise (video here below)
Idle is correct no rough idle
when I start driving, first meter is ok, then between 1000 and 2000 rpm loss of power, and when I pull over, engine stop.
I have 2 fault codes 2A82 and 2a98

here is the video of the noise when I start the engine. This noise is not systematic, sometimes we don't here that noise.

Parts that I already replaced by new parts:
- engine rocket cover gasket
- oil filter and oil filter cap
- both vanos solenoids
- both check valves
- VVT electrical motor
- VVT position sensor

I checked today the condition of the disa valve (air filter side, not the one on the engine side), clearence is ok, I cannot move it with my hand.
Also tonight, when I light the car without starting the engine, I can here a tik tik like a clock on the engine bay as long as car is lighted up. Don't know if it is normal at all... maybe it is.

Do you have any idea of the real problem here?
Could it be (please, I hope not) the Camshaft Bearing Ledge failure?
Does a bad DISA can raise this type of code?

I am really desperate right now, I hop to find a answer here thanks to you..

As you have replaced both Vanos Solenoids, the new ones are original BMW or some cheaper or really cheap ones?
 
I boughted 2 solenoids from Febi bilstein. I received 1 febi and one Stark because out of stock.
Yesterday I swapped the febi to the other solenoid hole (ex stark) and putted an old one cleaned and there is no difference.

Let me think about one thing, can you tell me if this could be true...
Just after air filter, there is the mass airflow sensor. If disa has failed (engine side), that meens that MAF sensor send a good value but engine receive too much / too many air due to disa failure. This could lead to bad timing on crankshaft intake. And disa failure could be the noise I am earing when starting the engine... I also read that disa failure can raise Vanos code, it that true?

Thanks for your help.
 
I boughted 2 solenoids from Febi bilstein. I received 1 febi and one Stark because out of stock.
Yesterday I swapped the febi to the other solenoid hole (ex stark) and putted an old one cleaned and there is no difference.

Let me think about one thing, can you tell me if this could be true...
Just after air filter, there is the mass airflow sensor. If disa has failed (engine side), that meens that MAF sensor send a good value but engine receive too much / too many air due to disa failure. This could lead to bad timing on crankshaft intake. And disa failure could be the noise I am earing when starting the engine... I also read that disa failure can raise Vanos code, it that true?

Thanks for your help.

2A82 & 2A98 are Vanos related.
Cleaning is not always working, not original Parts can work well but often don‘t. Same on Sensors.
Just my thougts.
 
Yep. If you read through some of the posts here, you will see that everything besides original bmw works flaky at best.
 
2A82 & 2A98 are Vanos related.
Cleaning is not always working, not original Parts can work well but often don‘t. Same on Sensors.
Just my thougts.
Agree code are related to vanos, but what could be the noise when engine start on the video?

Yep. If you read through some of the posts here, you will see that everything besides original bmw works flaky at best.
Ok thanks, should I buy new pair of valtronic at BMW before considering changing disa?
 
Agree code are related to vanos, but what could be the noise when engine start on the video?


Ok thanks, should I buy new pair of valtronic at BMW before considering changing disa?
I would. Depending on the type of z4 you are driving, you might even look at two disas that need to be changed.
 
Zuletzt bearbeitet:
Je voudrais. Selon le type de z4 que vous conduisez, vous pourriez même envisager deux problèmes qui doivent être modifiés.

Première DISA accessible, je l'ai déjà vérifié, il n'y a pas de jeu excessif sur la valve, ça semble aller. Maintenant, l'autre (difficile d'accès sans retirer le carter) je ne l'ai pas encore vérifié et je pensais que le bruit au démarrage de la vidéo pouvait être lié à un DISA interne défaillant ...

Votre bruit de cliquetis après le démarrage semble lié au démarreur.

La bague (position 2: entrée d'arbre à cames de distribution de soupapes - BMW Z4 E85 Z4 3.0si Roadster (BU51) - pièces de rechange BMW - leebmann24.de ) et le siège sont-ils corrects?

DISA est hors de cela, il jette un autre code d'erreur, lié à un disa. Si un DISA ne s'ouvrait pas ou ne se fermait pas, corrigez l'ECU l'enregistre -> il y a des moteurs à l'intérieur, le volet et le boîtier donnent la butée. Il est possible d'ouvrir et de fermer les DISA avec INPA.
Est-ce possible avec INPA? Je pensais que c'était avec ISTA?

Je ne sais pas pour la bague ... J'ai pris quelques photos quand j'ai enlevé le cache-fusée mais je ne sais pas s'il vous suffira de juger:
























 
Agree code are related to vanos, but what could be the noise when engine start on the video?


Ok thanks, should I buy new pair of valtronic at BMW before considering changing disa?
Could be:
-Chain tensioner
-Drained hydrolic-Valve-compensators

Replace VANOS and Valvetronic with BMW components. NOT BMW SUPPLIER, original, why you should do that has been explained, you need to exclude this as an error before anything else.
After replacing, you need to adapt the components, using INPA or similar software. you should have some experience, or get someone who has.
If the error persists, you can lock in on it, by simply disabling the valvetronic (pulling the fuse). Engine should run normal, it will throw errors, but it uses the throttle-body instead of valve-lift. It looses some of it's fast response time, and top end power, but it should run smoothly. If it does, the valvetronic, or valve train is at fault.
 
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