BMW M4 Bremse am 35is

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Komplettiert:
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So schaut's im direkten Vergleich zwischen der originalen 330er Z4 1-Kolben-Bremse meines 30i und der 380er 4er 4-Kolben-Bremse mit Stahlflex-Leitung aus:
Anhang anzeigen 655492Anhang anzeigen 655493
Bremsscheiben 34107889665 + 34107889666
Anhang anzeigen 655494
Bremsattel 34116850931 + 34116850932
Vielleicht wird das mein nächster Schritt für die hinteren Bremsen:
@Andi83
 
Macht bei Dir absolut Sinn, da der Unterschied in der Bremsbalance schon gravierend ist. Ich denke auch darüber nach, will aber eine Größe kleiner, da ich sonst Vorne/Hinten die gleiche Scheibengröße habe.
Eigentlich denke ich auch eher an die 345er Variante mit den 5er E60 Scheiben. Allerdings finde ich keine gelochten 345er im passenden Design zu meinen vorderen Scheiben.
 
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@B21 beschrieben aber ursprünglich die hinteren E60/61 Scheiben:
34216763827
Bremsscheibe Leichtbau belüftet
345X24

Welche TeileNr haben die PB Scheiben?
Die Teilenummern sind die allgemeinen Teilenummern, die BMW ursprünglich verwendet hat. Soweit ich weiß, waren die Bremsscheiben sowohl der 5er-E-Serie als auch der 7er-F-Serie nur innenbelüftet. Verschiedene Lieferanten, z. B. Zimmermann/MTEC usw., bieten jedoch auch gebohrte/geschlitzte/gerillte Versionen an. Sie müssen nachsehen, oder ich kann Ihnen URLs zu denen geben, die ich verwendet habe. Da die hinteren Bremsscheiben sowohl der 5er- als auch der 7er-Serie für die Verwendung mit einer Handbremse mit Bremsbacken ausgelegt sind, sind sie nicht als zweiteilige Einheit erhältlich.
 
Das stimmt leider. Gibts nur Aftermarket, aber leider nur die "Billigausführung" ohne Alutopf.
@B21 Was ich nicht verstehe: Die 345mm Bremse und die 370mm Bremse müssen doch unterschiedliche Adapter haben, da sonst der Abstand zur Scheibe nicht passt?
Die PB-Scheibe vom 3er F30 hat eine andere Einpresstiefe - passt daher nicht mit dem Adapter :(.
 
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@B21 Was ich nicht verstehe: Die 345mm Bremse und die 370mm Bremse müssen doch unterschiedliche Adapter haben, ...
Es sind 2 verschiedene Adapter:
Die gute Nachricht ist also, dass die 345-mm-Version jetzt perfekt ist ...

Die 370-mm-Version benötigt noch eine weitere Iteration, ...

 
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Reaktionen: B21
@RobbiZ4 Macht Sinn. Und wo verkauft er dann den 345mm Adapter? Eine 370er Scheibe für hinten wäre für den Z4 deutlich zu groß dimensioniert - auch mit M-Bremse.

Die beste Scheibe, die ich finden konnte ist diese hier - leider nur Leichtbau, nicht gelocht - 190 Euro für zwei.

@B21 Here are composite discs (Brembo)

Die F-Serie Bremssättel bekommt man ja hinterhergeschmissen. Da komm ich unter 100 Euro weg für zwei inkl. Halter. :D

@B21 How close will the 245mm Disc get to the heat shild? Do i need to modify it, or ist there enough space to mount it?
 
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@RobbiZ4 Macht Sinn. Und wo verkauft er dann den 345mm Adapter? Eine 370er Scheibe für hinten wäre für den Z4 deutlich zu groß dimensioniert - auch mit M-Bremse.

Die beste Scheibe, die ich finden konnte ist diese hier - leider nur Leichtbau, nicht gelocht - 190 Euro für zwei.

@B21 Here are composite discs (Brembo)

Die F-Serie Bremssättel bekommt man ja hinterhergeschmissen. Da komm ich unter 100 Euro weg für zwei inkl. Halter. :D

@B21 How close will the 245mm Disc get to the heat shild? Do i need to modify it, or ist there enough space to mount it?
Mein 345-mm-Adapter ist teilweise aus der Produktion. Eine Firma in Newcastle hat die Halterung und die Löcher lasergeschnitten. Jetzt muss ich ihn zu einer anderen Firma bringen, um die 5-mm-Falzschnitte zu machen, damit keine Abstandshalter mehr nötig sind. Wenn er fertig ist, können Sie ihn entweder in meinem eBay-Shop kaufen oder direkt bei mir über PayPal bestellen. Zimmerman hat eine 345 mm große, gebohrte und belüftete Scheibe der 5er-E-Serie. Ich habe sie verwendet, also gibt es sie. Die E89 verwenden alle denselben hinteren Staubschutz, der groß genug ist, um mit der 330 mm großen hinteren Scheibe der 35is fertig zu werden. Bei 345 mm müssten Sie die „Lippe“ an der Kante zuschneiden und eine Lösung finden, damit die sehr scharfe Kante nicht wie ein Speckschneider wirkt! Die andere Möglichkeit ist, sie vollständig zu entfernen. Wir haben inzwischen herausgefunden, dass die E89 die 370-mm-Hinterversion auch ohne eine sehr große Vorderradbremse verträgt. Die 370-mm-Version ist jedoch eigentlich für 380-mm-Vorderradscheiben ausgelegt mit großen Bremssätteln vom Typ Brembo oder AlconIMG_0745.jpegIMG_0669.jpegIMG_0668.jpegIMG_0746.jpegIMG_0716.jpegIMG_3246.jpegIMG_3244.jpegIMG_3235.jpegIMG_0716.jpeg
 
@B21 Acutally i would prefer english. The translation is quite well, but not perfect. But I guess i also have to respect other readers here. This sentence makes no sense: "Mein 345-mm-Adapter ist teilweise aus der Produktion." Do you mean that this is custom made for you?
- is there any adapter you can mount without unmounting the drive flange hub and therefore changing the wheel bearings? - cause that would be a pain in the a....
- I am not a big fan of the one-piece Zimmermann rotors. This is just optics, costing performance as the holes are drilled, not casted. They don´t have the best reputation either. I would rather go with the original two piece rotor design. They are also 1KG lighter than the single piece Zimmermanns. If you want performance, take something else.

Also i think your brake force calculation is based on the wrong assumtions. Assuming that the 340mm 4 piston brake has less brakeforce than the single piston 348mm brake is hihgly unlikely. The brake pads of the 340mm brake have a much larger surface than on the 348 brake - thus creating more stopping power.
Furthermore, the Z4 has a very strong front biased brake force distribution, due to the layout of the car. A E90 3 series for example has the 348/30mm front disk and a 330/22mm rear disk. Compare that to a 348/30 with 324/20mm on the E89.
So i suppose you need a massive front system (6 Piston -large pads) to balance the 370mm rear system. For the users of the Performance (370) or M-Brake (380) the 345/24 System is probably the sweet spot.
 
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Hi there..no problem on the native English…I noticed also in for example aviation that French to English didn’t work well either..

To try and answer your questions…

The 345mm and 370mm brackets are unique and are also handed left and right..so there are 4 versions..

The disc offset (top hat) for the 345mm version is different to the 370mm version..so the rebates for mounting to the ‘ears’ on the trailing arm are different for each of the two versions.

I’ve designed the adapters based on pioneering work by P Morelli…unfortunately he chose a G series brake caliper then got into all sorts of difficulties with a complex bracket, spigot rings, machining of the caliper , machining of the brake pads etc etc.

I’ve done about 10 iterations in the design over the last year. This is the first ‘production’ version intended for sale /use by others.

The adapter requires the rear dust shield to be modified both to accommodate the larger disc 345/370mm vs 330mm and also the caliper is rotated / move backwards to the rear of the car to accommodate the bracket design.

I decided it was too dangerous to cut the outer lip off the dust shield as it would leave a sharp edge which when you are mounting / dismounting the wheel could be very dangerous to your fingers….I found this out the hard way!🙈🙈🙈

Once the dust shield is removed / modified then the caliper cradle bracket can be fitted without ANY. requirement to remove the stub axle ..

It may be possible to find a 345/370 x 24 disc with 120mm PCD that could be made to fit with slightly different offsets but I haven’t seen one…if you can send me a BMW part number of a possible candidate I can look at it.

I’ve used Zimmermann quite a lot and haven’t had any issues bar one where my garage fitted new rear pads and one was cocked over in the caliper cradle and as a result asymmetrical pressure was applied to the disc resulting in one sided wear with fine line cracks appearing between the drill holes.

Because the design uses BMW rear discs that were designed for a brake shoe based handbrake in addition to a caliper they are by design one piece…if you can find a 2 piece design in 345/370 24mm then I’d look at it.


I’ll look at the calculations again but I’ve had two brake specialists look at them and they concurred that the logic was accurate.

I’ve tried the 300mm/330mm/348mm versions of the E89 and the E90 6 Pot and the F series 4 pot in 340mm and 380mm as well as the Shelby Mustang 6 pot on 380mm and I’ve not seen anything that suggests the calculations are not representative ..

Size of braking pad ..has surprisingly little impact on braking force…it does have a big impact on fade and wear ..similarly thicker / heavier discs don’t affect the calcs but have a big impact in terms of fade resistance..

There are other complex interactions..the E90 Brembo 6 pot technically is less effective than the 35is front brake pack..but..it is far easier to finesse the braking especially say in the wet..

For the 4 pot F series the 345 mm is the logical choice

The normal E89 front / rear brake ratios range from 64%-66.2%

With a 380mm 4 pot F series the 345mm rear gives a 64.5% F/R balance

F series 370mm front gives 63.8%


As you say the 370mm rear BBK is for the big bmw 8 series / mustang 550 BHP / Alcon type brake packs..

Although your observations are correct E89 vs E90 in fact over time BMW has moved to increasingly larger rear brake packs…G29 348 x36mm vs 345x24mm

IE almost symmetrical…

I’ve now done a few thousand miles with both 380mm F series and Shelby Mustang 350 front calipers on the same M2 380mm discs with both 345 and 370 rear discs and have not noticed any irrational / difficult / unpredictable/ unexpected behaviour..

There are other DSC unit seems to cope with a wide range of changes with no issue..
 
First of all - thanks a lot for the work you have put into this!!! I have been looking around, and did not find any disc that is more suitable than the E60 version.
The E60 version No. you have linked is a 2 piece rotor from factory - kind of funny, that you haven´t noticed until now:
Part No. 34216763827 - Leichtbau means light weight - means Composite

1758131362681.png

I even put the link of the "cheap" 100 €/pice Brembo aftermarket version in for you two posts ago, if you click it, you will see this picture of a two piece rotor design:
1758131463438.png


I am not a brake Expert. I just see that the incredibly well performing race brake systems have more pistons and smaller rotors that the more standard BMW brakes. You see it with Porsche Brakes as well - smaller rotors, yet better brake performance.

You are right, BMW now puts larger discs in the back of the new models. There must be a good reason to do so. I guess they adapted the software accordingly. As soon as i have a workable solution, how to replace/modify this protection plate, I am all in.
 
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